ترفندهای مسافرتی

غذا خوردن هنگام سفر با قطار ، اتوبوس و هواپیما

ممکن است از خود بپرسید چگونه هنگام سفر با قطار، اتوبوس و هواپیما غذا بخوریم؟ با هر وسیله ای که به مسافرت می روید، چه قطار و چه اتوبوس، باید بدانید که ممکن است ساعات طولانی در آن باشید و توقف زیادی هم نداشته باشد، پس باید برای وعده های غذایی خود برنامه ریزی داشته باشید.

در این مقاله مجله مای تراولز ، شما را با نکات مهم و ساده در خصوص غذا خوردن حین سفر در حمل نقل های عمومی اشنا می کند.

چگونه حین سفر با قطار و اتوبوس، غذا بخورید؟

پرس و جو کنید

قبل از اینکه سفرتان آغاز شود از مسئولین قطار و یا اتوبوس بپرسید که آیا در طول سفر تغذیه و تنقلاتی در اختیار شما قرار می گیرد یا خیر؟ و یا اینکه در چه زمان هایی وسیله توقف خواهد داشت؟ اگر بدانید که چیزی به شما داده نمی شود ، تنقلات بیشتری همراه خود می برید.

تنقلات سالم و فاسد نشدنی همراه خود داشته باشید

برای آوردن برخی از تنقلات دارای محدودیت هستید، مثلا در هواپیما نمی توانید مایعات با خود ببرید. از قوانین دیگر وسایل حمل و نقل نیز باید آگاه باشید. تنقلاتی همراه داشته باشد که سلامت شما را حفظ کند و فاسد شدنی هم نباشد.

میان وعده هنگام سفر

اگر امکان خرید میان وعده وجود دارد،میتوانید در راه تهیه کنید اما اگر از توقف مطمئن نیستید و می خواهید میان وعده ی سالم میل کنید، می توانید یک فلاسک برای نوشیدنی و آجیل و میوه همراه داشته باشید.

بطری آب همراه داشته باشید

مشکلی که همیشه مسافران را تهدید می کند کم آبی بدن است، زیرا در طول مسافرت معمولا از نوشیدن آب غافل می شوید.همیشه یک بطری آب آشامیدنی سالم همراه داشته باشید و حتی زمانی که تشنه نیز نیستید آب بنوشید.

هنگام خرید مواد غذای سریعتر اقدام کنید

اگر هنگام توقف وسیله می خواهید پیاده شوید و مواد غذایی تهیه کنید، سریعتر برای پیاده شدن اقدام کنید و وقت را تلف نکنید. ممکن است اماده شدن غذا طول بکشد و یا فرصت زیادی برای خرید نداشته باشید و چیزی را فراموش کنید.

بیشتر بدانید
هیجان انگیزترین تفریح در تهران

راه های ساده برای تغذیه سالم هنگام سفر

اگر با هواپیماها، قطارها و اتوبوس و ماشین شخصی به مسافرت می روید راههای زیر را برای تغذیه سالم فراموش نکنید.
غذای هواپیما علاوه بر آماده و محدود بودن، شما هیچ کنترلی بر کیفیت و فرآیند طبخ و بسته بندی آن ندارید. گزینه های قطار هم همین شرایط را دارا هستند، حتی بدتر. اتوبوس هم هر رستوران و مکانی که برای خودشان مناسب باشد توقف می کنند.


در اینجا 7 نکته برای داشتن غذای سالم تر برای تغذیه در مسیر سفر آورده شده است:

مخلوط دنباله را به میان وعده برسانید:

می توانید مخلوطی از مغزیجات و ترکیبی از آجیل و دانه ها و میوه های خشک تهیه کنید، گاهی با کمی شکلات نیز می توانید بر تنوع و ارزش غذایی آن بیافزایید.
همچنین، اگر می خواهید شکلات در جیره غذایی تان باشد، به جای شکلات شیری، شکلات تیره را با درصد بالای 70٪ یا بالاتر باشد.

میوه های تازه را تهیه و بسته بندی کنید:

وقتی با با اتوبوس ها و قطارها در داخل کشور سفر می کنید، میوه تازه بهترین روش برای سیر و تامین انرژی می باشد.
میوه هایی را برای مسافرت انتخاب نمایید که پوست گرفتن آنها نیازی به چاقو نباشد. مانند: موز، سیب، انگور و … نیستند.
پرتقال یا نارنگی هم از دیگر میوه ها هستند که ممکن است پوست کندن و خیس شدن دست ها جلوه خوبی ندارد که پیشنهاد می شود از قبل پوست گرفته و در ظرف بسته بندی کنید و هنگام میل کردن حتما دستمال همراه داشته باشید.

میان وعده های آسان و بدون بو را به همراه بیاورید.

از آن مسافرانی نباشید که تمام اتوبوس یا کوپه قطار را با بوی تخم مرغ های سفت شده یا سیر مختل می کنند و باعث آزار سایر مسافران می شوند.
استفاده از سبزیجات مورد علاقه و رایج مانند: هویج، کرفس، خیار خرد شده، نخود فرنگی یا کلم بروکلی از خورد شده است.

قبل از حرکت غذای تان را صرف کنید

صرف کامل وعده قبل از سفر باعث می شود تا زمان صرف وعده بعدی از خوردن غذا و تنقلات غیرضروری جلوگیری شود.

جو دوسر، میوه تازه یا ماست به همراه آجیل و مغزیجات جزء گزینه سریع و آسان هستند

با ساندویچ های سالم و خانگی سر کنید

در صورتیکه سفر طولانی مدتی را در پیش داشته باشید، سعی کنید تا حد امکان با یک ساندویچ سبزیجات که از قبل آماده کرده ایم گرسنگی خود را مدیریت نماییم و از مصرف غذاهای بی کیفیت یا مضر جلوگیری کنید.
درصورت امکان خودتان آن را درست کنید و در غیر اینصورت از فروشگاه های داخل ترمینال پس از بررسی تمامی گزینه ها یک وعده غذایی مناسبی را برای داخل قطار، اتوبوس یا هواپیما پیدا کنید.

بیشتر بدانید
چگونه بهترین غذا خوری را در سفر پیدا کنیم

انتخابی عاقلانه درباره نوشیدنی داشته باشید

هنگامی که به سایر نوشیدنی ها اطمینان ندارید، مظمئن ترین آب های بسته بندی شده است که علاوه بر رفع تشنگی به شما احساس سیر بودن هم میدهد.
درصورت تمایل می توانید با به همراه داشتن ظرف مخصوص نگهداری آب جوش از چای یا قهوه هم بهره مند شوید و یا با نوشیدن عرقیجات سنتی که خاصیت آرامبخشی دارند، سفری آرام را داشته باشید.

توجه: حتما از نوشیدن نوشابه و آب میوه های گاز دار و آبجو قبل و هنگام سفر پرهیز کنید

نحوه بسته بندی و جابجایی ایمن مواد غذایی

اگر قصد سفر دارید و در طی مسیر و هنگامی که در راه هستید می خواهید غذایتان را به همراه داشته باشید به نکات زیر توجه داشته باشید تا علاوه بر خوردن غذای سالم و مطمین در هزینه های خود نیز صرفه جویی کنید.

قبل از سفر بفکر باشید:

اگر به دنبال غذای پخته شده هستید، قبل از شروع سفر آنرا بپزید، در اولین زمان ممکن آن را خنک و دریخچال قراردهید. و با بسته بندی درست در مسافرت میل نمایید.

از ظروف محکم و دربسته استفاده کنید:

اطمینان حاصل کنید که تمام مواد غذایی قبل از سفر کاملاً در ظروف محکم و سربسته قرار گرفته باشد تا از آلودگی و مخلوط شدن مواد غذایی جلوگیری شود.

مراقب گرمای هوا باشید:

اگر در هوای گرم حال مسافرت می کنید، قبل از بسته بندی در ظرف را باز بگذارید تا به مرور سرد و خنک شود، مواد غذایی را در خنک ترین محل قرار دهید و درصورت امکان آن را در معرض جریان هوای خنک قرار دهید.

بیشتر بدانید
چگونه در سفر دردسرهای سفر جلوگیری کنیم؟

بهداشت شخصی را فراموش نکنید:

قوانین بهداشتی را همانند خانه با جدیت رعایت کنید. بنابراین قبل از تهیه غذا دست های خود را بشویید و از تمیز بودن وسایل کاملا اطمینان حاصل نمایید.

به دما و زمان نگهداری مواد غذایی دقت کنید:

تمامی مواد غذایی را در دمای مناسب خودشان نگهداری کنید. غذاهای فساد پذیر در یخچال و غذاهای گرم را حتما گرم میل نمایید.
هیچگاه غذای سرد را بیش از 4 ساعت در دمای بالای 8 درجه نگهداری نکنید و همچنین غذای گرم را بیش از 2 ساعت و در دمای بالای 63 درجه نباید مصرف کرد و دور ریخت.

برای خودتان ظروف مخصوص مسافرتی تهیه کنید:

اگر مسافرت طولانی در پیش دارید، از قبل برنامه ریزی کنید و به اندازه کافی کیسه های ویژه بسته بندی مواد غذایی، یخچالهای کوچ مسافرتی و همچنین ظروف غذای مسافرتی تهیه کنید.
درصورت مسافرت با قطار یا اتوبوس از یخچالهای این وسایل هم می توانید استفاده کنید تا از فاسد شدن غذای شما جلوگیری کنید.

از مواد خوراکی های بسته بندی شده استفاده کنید

در نظر بگیرید از غذاهای فاقد یخچال و بی نیاز به بسته بندی برای وعده های غذایی خود استفاده کنید. به عنوان مثال کلوچه، کیک (بدون خامه)، نان، غذاهای کنسرو و مربا می توانند به طرز شگفت آور خوب باشند.
غذایی گیاهی یکی دیگر از گزینه ها است، سبزیجات فصل، ادویه و ترشی جات، گوجه فرنگی میتواند یک وعده غذایی کاملی برای شما باشد. شما میتوانید از حبوبات و سبزیجات پخته هم برای تهیه سالاد استفاده کنید.

مهم: اگر شما به سفر خارج از کشور می روید، قبل از رسیدن به مقصد خود حتماً تمام میوه ها و سبزیجات خود را بخورید زیرا معمولاً نمی توانید از طریق گمرک محصولات تازه از کشورهای دیگر وارد کنید.

لوازم سفر مای تراولز
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
به کمک نیاز دارید؟
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم
بستن
بستن